Zomerscholen in Den Haag zitten dit jaar overal stampvol. De behoefte aan extra lessen deze zomer is groot omdat veel kinderen de afgelopen maanden een flinke onderwijsachterstand hebben opgelopen door corona. Oxford Academy, dat al jaren bijles verzorgt aan kinderen in Den Haag, heeft het dan ook drukker dan ooit. Bij ons gaat het echt om het wegwerken van achterstanden.
Verder verandert er niets aan de huidige rooster van de leerlingen. Ongeveer een uur voor de aanvang van de les ontvangen de leerlingen een persoonlijke link waarmee ze direct kunnen deelnemen aan de les.
Van buitenaf gezien lijkt de onderwijsinstelling op het industrieterrein aan de Televisiestraat op het eerste gezicht op een klein kantoor. Binnen waan je je echter, door de zwarte marmeren tegelvloer en de strakke, moderne inrichting, in een sjiek hotel. Boven de ingang hangt een digitaal bord met informatie over de lesuren. Het pand in Transvaal telt acht klaslokalen. Elk lokaal heeft een andere (vrolijk) kleurtje en zes tot acht stoeltjes en tafeltjes voor de leerlingen. Ook is er een bureau voor de docent en hangen er digitale lesborden.
Misbruik
Sahin Yildirim, die de onderwijsinstelling samen met zijn broertje heeft opgericht, geeft trots een rondleiding door het gebouw. Het ziet er allemaal erg professioneel uit. Die professionaliteit is ook de grootste kracht van Oxford Academy, vertelt hij. De bijlessen worden hier namelijk allemaal gegeven door mensen met pedagogische achtergrond, en niet door vrijwilligers of sportmedewerkers zoals bij andere instellingen soms gebeurt.
En daar waar sommige buurthuizen de zomerschool gebruiken om leuke uitstapjes te organiseren naar musea of andere leuke activiteiten, ligt volgens Yildirim bij hem de nadruk op het inhalen van de achterstand.,, Want daar is het geld van het rijk voor bedoeld. Sommige kinderen hebben al bijna 3 maanden geen les gehad. Helaas wordt daar hier en daar misbruik van gemaakt.”
Kinderen krijgen vier keer per week drie uur les bij Oxford Academy. Die lessen worden georganiseerd door mensen uit het onderwijs of minimaal twee jaar ervaring hebben met lesgeven. We voeren eerst een intakegesprek met de ouders, waarna de kinderen een intaketoets doen om hun niveau vast te stellen.”
Aan de hand van de score worden de kinderen gematcht met de juiste docent. ,,De eerste twee weken werken we keihard aan de achterstand van het kind, en de laatste twee weken besteden we aandacht aan de vakken voor komend jaar. Aan het eind van het programma gaan we dan een keer naar het museum of doen we een andere leuke activiteit.”
Huilend
Maar vinden kinderen het wel leuk om in de zomer les te volgen? ,,De meeste kinderen wel. Die zeggen: ik heb tijdens corona toch niets gedaan. Ik heb zelfs kinderen gehad die huilend naar huis gingen omdat ze door wilden gaan.”
Volgens hem heeft het ook te maken met de docenten die hij in dienst heeft. ,,Dat zijn ook rolmodellen voor die kinderen, zoals een arts die biologie komt geven. Het zijn allemaal mensen die in het verleden les hebben gegeven of door ons zijn begeleid. Die kunnen de leerlingen heel goed enthousiasmeren.”
Afleiding
Op dit moment volgen er meer dan 500 leerlingen les bij Oxford Academy. Daarnaast staan er tientallen op de wachtlijst. Afhankelijk van de groep en klas zitten er 4 tot maximaal 8 leerlingen in de klas, zodat elk kind de individuele aandacht krijgt die het nodig heeft. Leerlingen die hier les volgen, vertellen ook dat ze dat fijn vinden. ,,Er is veel minder afleiding dan op school”, legt er een uit.
De 11-jarige Delbert, die volgend jaar naar groep acht gaat, vertelt dat hij op de zomerschool zit omdat zijn ouders willen dat hij beter wordt in taal en rekenen. ,,Dat ging wel goed, maar het kan beter”, legt hij uit. De lessen bij Oxford Academy zijn heel anders dan op school, vertelt de leerling. ,,Je zit in een veel kleinere klas, dus je kan je beter concentreren. ‘We zitten hier maar met vijf leerlingen. Als je iets niet snapt, legt de leraar het nog een keer uit.Ze hebben meer tijd voor je.”
Praten
Ook voor Lily komen de extra zomerlessen als geroepen. ,,Ik had nog wat hulp nodig met spelling en rekenen.” Tot nu toe bevalt het haar prima. ,,Het is leuk. Je krijgt meer aandacht.” In mijn klas zitten 26 kinderen, hier maar vijf.”
De lessen zijn ook veel intensiever. ,,Je kan niet even met een klasgenootje praten, omdat de meester dat gelijk ziet”, zegt ze lachend. ,,Maar het is wel fijn, want je krijgt alle aandacht. De meester vraagt altijd of je het begrijpt, en legt het net zo lang uit totdat je het wel begrijpt. Op school moet je wachten totdat je aan de beurt bent.”
Heel erg vindt ze het niet om in de zomer les te volgen. ,,Het is maar drie dagen per week, dus je hebt nog tijd genoeg om te spelen.”
Laag advies
De bijlessen worden overigens niet alleen in de zomer gegeven, maar het hele jaar door. Er zitten ook kinderen uit onder meer Delft, Schiedam en Rotterdam. Ouders hebben het er volgens Yildirim wel voor om veel te reizen of iets meer te betalen voor betere schoolprestaties van hun kinderen.,, Veel ouders hebben zelf, soms ten onrechte, een veel te laag advies gekregen van de basisschool. Die willen dus niet dat hun kinderen hetzelfde overkomt. Ze zijn heel erg betrokken, merken wij. Ze spreken je ook altijd aan.” De ouders krijgen na afloop allemaal een verslag van de vorderingen van hun kind via onze digitale platform.
De vraag naar bijlessen is zo groot dat Yildirim volgend schoolseizoen via een online platform (‘Mister Einstein’) landelijk bijles wil gaan aanbieden. ,,Zo kan iedereen, waar ze ook in Nederland wonen, flexibel online huiswerkbegeleiding en bijles volgen. Wij willen leren leuker en effectiever maken.”