Leerlingen van Oxford Academy bezoeken fototentoonstelling

WhatsApp Image 2024 11 18 at 17.01.44

Oxford Academy bezocht fototentoonstelling ’60 jaar Turkse arbeidsmigratie in Nederland’ in het stadhuis Den Haag.

Op 15 en 16 november hebben leerlingen en studenten van Oxford Academy een educatief en inspirerend bezoek gebracht aan de fototentoonstelling ’60 jaar Turkse arbeidsmigratie in Nederland’ in het stadhuis. Deze tentoonstelling belicht de geschiedenis van Turkse gastarbeiders in Nederland en hun bijdrage aan de Nederlandse samenleving. Het bezoek was meer dan alleen een visueel festijn; het bood de leerlingen de kans om dieper na te denken over diversiteit, inclusie en de impact van migratie op de maatschappij.

Rondleiding en Workshops
Tijdens het bezoek namen de leerlingen deel aan een rondleiding waarbij de betekenis en verhalen achter de tentoongestelde foto’s werden uitgelegd. De workshops over diversiteit en inclusie die daarop volgden, zorgden voor waardevolle inzichten en prikkelden de studenten om kritisch na te denken over hoe migratie onze samenleving heeft gevormd. Het interactieve karakter van de workshops stimuleerde de leerlingen om hun ideeën en vragen te delen, wat leidde tot levendige discussies en nieuwe perspectieven.

Een bijzonder gesprek met wethouder Robert Barker
Een van de hoogtepunten van het bezoek was de ontmoeting met wethouder Robert Barker. De leerlingen kregen de unieke kans om de 18de verdieping van het stadhuis te bezoeken en een kijkje te nemen in de werkkamer van de wethouder. Tijdens dit moment ontstond er een open en boeiend gesprek waarin de jongeren hun nieuwsgierigheid konden tonen.

Zo vroeg Hans: “Hoe lang bent u al wethouder? En wat is de moeilijkste kwestie waar u momenteel aan werkt?” Een vraag die de wethouder uitdaagde om meer te delen over zijn dagelijkse verantwoordelijkheden en de complexiteit van zijn werk.
Fatma stelde de vraag: “Hoe lang bestaat het gebouw van de gemeente Den Haag? Moet u vaak vergaderen?” Dit leidde tot een informatieve uitwisseling over de geschiedenis van het stadhuis en het drukke schema van een wethouder.

Meer dan een bezoek – een leerervaring
De leerlingen en studenten van Oxford Academy hebben deze dag niet alleen veel geleerd over de geschiedenis van Turkse gastarbeiders en hun bijdrage aan de Nederlandse samenleving, maar ze hebben ook waardevolle lessen meegekregen over samenwerking, cultuur en wederzijds begrip. Ze ontdekten hoe migranten, ondanks de uitdagingen van integratie en aanpassing, een onmiskenbare rol hebben gespeeld in de opbouw van een diverse en welvarende samenleving.

Met nieuwe inzichten en een dieper respect voor de geschiedenis verlieten de studenten het stadhuis. De fototentoonstelling, de interactieve workshops en het gesprek met wethouder Barker hebben ongetwijfeld een blijvende indruk achtergelaten en hun kennis over de sociale en culturele dimensies van migratie in Nederland verrijkt.

Deel dit bericht